måndag 24 april 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Äktenskap.info
Second Opinion (podd)
Studio SEA (youtube-kanal)
Almedalsveckan 2016
WilberforceAkademin
Resurser
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Årsmötesföredrag 2017
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 24 mar 2017

Är Jesu uppståndelse fake news?

Begreppen ”fake news” (”falska nyheter”) och ”alternativa fakta” har blivit väletablerade i svensk debatt. Inom flera samhällssektorer har man gått ut och varnat för spridandet av falska uppgifter som kan vilseleda människor. Det är bra. En ny undersökning om prästers tro på Jesu uppståndelse visar dock på en brist på konsekvens i hur man förhåller sig till historien. Det skriver Jacob Rudenstrand.

Hösten 2012 lanserade Svenska kyrkans forskningsenhet ett nytt projekt med fokus på spänningen mellan tro och vetenskap. Syftet var att undersöka hur dagens präster tolkar kyrkans tro och lära. Arbetsnamnet på projektet, som bl.a. skulle undersöka synen på Jesu uppståndelse, var ”Om prästers trostolkning”.

Anne-Louise Eriksson, forskningschef (nu även rektor för Svenska kyrkans utbildningsinstitut) förklarade undersökningen så här:
- Vi kristna tänker och tolkar de kristna berättelserna på många olika sätt. När jag nyligen analyserade ett antal predikomanuskript var det påfallande ofta omöjligt att avgöra hur bokstavligt eller bildligt prästerna tolkar till exempel berättelsen om den tomma graven. Det gjorde mig väldigt nyfiken! Dels på hur de tolkar ett sådant bibelställe som tycks motsägas av dagens vetenskap, och dels på varför de uttrycker sig så försiktigt eller öppet, beroende på hur man ser det.

1348 präster har nu svarat på frågor om inställningen till Jesu uppståndelse, evigt liv, försoningen, under och Svenska kyrkans troslära. Därtill fick prästerna uppge ålder, kön, prästvigningsår och stift. Forskningsprojektet är nu färdiganalyserat och Kyrkans tidning rapporterade torsdagen den 2 mars om resultatet.

75,5 procent tror att Jesu döda kropp fick liv. Det innebär att en fjärdedel av prästerna inte stämde in i påståendet att uppståndelsen innebar att Jesus uppstod fysiskt från de döda. Stockholm och Västerås är de stift där prästerna utmärks som "friare” i relation till trosläran. I en anslutande intervju till nyheten om undersökningen intervjuas, förutom biskop Mikael Mogren, tre präster i Västerås stift som är det stift som sticker ut. Man talar om ”erfarenheten av den uppståndne Kristus” men ställer sig ambivalent till en fysisk uppståndelse. I samtalet jämför man uppståndelsen med innebörden i olika fabler; uppståndelsen tolkas symbolisk. Prästen Johan Linnman avslutar med att rikta sig mot tron på den fysiska uppståndelsen som avgörande:

”-  Vad skulle de säga om man hittade Jesu skelett? Jag har svårt att tro att de skulle sluta tro då. Den kristna tron handlar väl inte om ett skelett? Det är ju för världens skull vi är kristna, inte kyrkans. Och världen finns ju kvar oavsett vilket.”

För de tidiga kristna var Jesu fysiska uppståndelse avgörande. Att föreställa sig en andlig eller symbolisk uppståndelse var ”fake news”. Så här skriver aposteln Paulus omkring år 54:

”Men om Kristus inte har uppstått, då är vår predikan meningslös och
även er tro meningslös. Då står vi där som falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han uppväckt Kristus, som han ju inte har uppväckt ifall det verkligen är så att döda inte uppstår.” (1 Kor 15:14-15)

För Paulus och hans samtida vore den kristna tron meningslös om Jesu fysiska uppståndelse var ”fake news”. Enligt den ateistiske Jesusforskaren Bart Ehrman, som själv förnekar uppståndelsen, trodde Paulus ”definitivt att Jesus uppstod fysiskt från de döda” i en kommentar till 1 Korinthierbrevet 15.

Att man markerar mot falska nyheter och uppgifter är bra. Men man kan dock hoppas på mer konsekvens. Intressant att notera att till och med Humanisterna reagerade mot undersökningen när den lanserades (om än väldigt syrligt): ”När svenska kyrkan behöver enkätundersöka sina egna för att få reda på vad de tror och därmed förkunnar har det gått rätt långt. Och de är lite hjärtknipande att man är så ängslig att man inte vågar tala om rätt och fel. Finns det överhuvudtaget någon "kärna" i kyrkans budskap längre?”.

Intervjun med Västeråsprästerna har skapat reaktioner och kritik. En annan präst i samma stift menar nu att "dogmatiska påståenden inte hör hemma i gudstjänsten" och kritiserar formuleringar i nicenska trosbekännelsen. Samtidigt är hon mycket dogmatisk om att hon vill ha nya samtidsanpassade trosbekännelser.

I en replik på en debattartikel skriver Johan Linnman och övriga att för dem gör deras syn på uppståndelsen "kyrkans arbete meningsfullt och ger oss en tro att leva och dö på." För Paulus hade arbetet knappast varit meningsfullt om man hade hittat Jesu skelett.

Jacob Rudenstrand
Bitr. Generalsekreterare

Fler nyheter

fredag 21 apr 2017

Ny undervisningsserie om kristen tro, vetenskap, och Adam & Eva

I en mycket uppskattad serie föreläsningar vid Filadelfiakyrkans Bibelskola STHLM vt 2017 tar Stefan Gustavsson sig an ämnet Bibeln och naturvetenskapen. Har modern vetenskap motbevisat Gud? På vilket sätt relaterar kristen tro till forskning och naturvetenskap? Hur kan man läsa Bibelns första tre kapitel i ljuset av Big Bang och vad vi idag vet om universums ålder? Och har berättelsen om Adam och Eva någon koppling till historien?

LÄS MER

onsdag 19 apr 2017

Nytt poddavsnitt! Tog Jesus straffet för våra synder?

LÄS MER

lördag 8 apr 2017

Nytolkning av Paulus bakom reformationskritik

Starka röster inom NT-forskningen har under flera decennier hävdat att reformationen missförstått Paulus. När Paulus avvisar laggärningar ska det inte handla om goda gärningar som krav för frälsningen utan GT:s förbundsetiketter. En hel del av den nutida kritiken mot reformationen utgår från detta, men som nu håller på att bli överspelat, skriver Stefan Gustavsson.

LÄS MER

lördag 8 apr 2017

Stefan Gustavsson om terrordådet: Som kristna sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskan

Terrordådet i Stockholm är en attack, inte bara på de många enskilda människor som så tragiskt drabbades, utan också på vår nation och på den civilisation vi är en del av. 

Som kristna, efterföljare till Jesus från Nasaret, sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskans destruktiva kraft. Mitt i mörkret sätter vi vår förtröstan på den Gud som Jesus Kristus uppenbarar. Med orden i Psalm 46:" Gud är vår tillflykt och styrka, en hjälp i nöden, väl beprövad.”

LÄS MER

fredag 7 apr 2017

Filmserie undersöker Jesus och påskens händelser

Ingen annan person har fler följare än Jesus från Nasaret. Miljoner människor hävdar att han har förvandlat deras liv. Men vem var han och blev han verkligen levande efter sin död? I en serie kortfilmer undersöker Svenska Evangeliska Alliansens generalsekreterare, Stefan Gustavsson, påskens händelser och bemöter skeptikers invändningar mot Jesus och uppståndelsen.

LÄS MER

fredag 7 apr 2017

Skam: Kraften i berättelsen (del 8 av 8)

Få saker har en sådan kraft att förändra våra tankar och värderingar som berättelsen. Argument och logik i all ära, men när vi drabbas av en story som berör oss på djupet är det som att alla våra tidigare försvar smälter bort. Vi blir fångade i berättelsens grepp – och vi tycker om det. Det skriver Olof Edsinger i sista delen av artikelserien om TV-serien Skam.

LÄS MER

måndag 3 apr 2017

Skam: Skam och homosexualitet (del 7 av 8)

Det hade antytts redan i de två första säsongerna, men i säsong tre blev det plötsligt det dominerande temat: Isaks resa där han kommer ut som homosexuell. Olof Edsinger fortsätter analysera TV-serien Skam i sin artikelserie.

LÄS MER

lördag 1 apr 2017

Nyhet: Beställ SEA:s matkasse – räcker till 5000 (aprilskämt)

 

 

 

 

 

 

 

LÄS MER

fredag 31 mar 2017

Skam: Skam och religion (del 6 av 8)

Ett av de mest uppfriskande inslagen i Skam är den muslimska
tjejen Sana. Sanas närvaro innebär en ständig påminnelse om att det
finns andra sätt att tänka och leva än vad som gäller för majoriteten av Skam-karaktärerna. Sana är nykteristen som vill vänta med sex till
äktenskapet, men som ändå är med och planerar för tjejernas russebuss* och som troget följer med när det är dags för supar-fest. Det skriver Olof Edsinger.

LÄS MER

måndag 27 mar 2017

Skam: Sanning och konsekvens (del 5 av 8)

Den kristna kyrkan har i alla tider predikat att sann upprättelse i relationer förutsätter att vi ber om förlåtelse när vi har gjort varandra illa. Det illustreras även i TV-serien Skam, skriver Olof Edsinger.

LÄS MER

 

Second Opinion
Nyhetsbrev