fredag 24 november 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Podd: Second Opinion
Youtube: Studio SEA
Almedalen 2017
WilberforceAkademin
Resurser
Resurssida: Äktenskap.info
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 24 mar 2017

Är Jesu uppståndelse fake news?

Begreppen ”fake news” (”falska nyheter”) och ”alternativa fakta” har blivit väletablerade i svensk debatt. Inom flera samhällssektorer har man gått ut och varnat för spridandet av falska uppgifter som kan vilseleda människor. Det är bra. En ny undersökning om prästers tro på Jesu uppståndelse visar dock på en brist på konsekvens i hur man förhåller sig till historien. Det skriver Jacob Rudenstrand.

Hösten 2012 lanserade Svenska kyrkans forskningsenhet ett nytt projekt med fokus på spänningen mellan tro och vetenskap. Syftet var att undersöka hur dagens präster tolkar kyrkans tro och lära. Arbetsnamnet på projektet, som bl.a. skulle undersöka synen på Jesu uppståndelse, var ”Om prästers trostolkning”.

Anne-Louise Eriksson, forskningschef (nu även rektor för Svenska kyrkans utbildningsinstitut) förklarade undersökningen så här:
- Vi kristna tänker och tolkar de kristna berättelserna på många olika sätt. När jag nyligen analyserade ett antal predikomanuskript var det påfallande ofta omöjligt att avgöra hur bokstavligt eller bildligt prästerna tolkar till exempel berättelsen om den tomma graven. Det gjorde mig väldigt nyfiken! Dels på hur de tolkar ett sådant bibelställe som tycks motsägas av dagens vetenskap, och dels på varför de uttrycker sig så försiktigt eller öppet, beroende på hur man ser det.

1348 präster har nu svarat på frågor om inställningen till Jesu uppståndelse, evigt liv, försoningen, under och Svenska kyrkans troslära. Därtill fick prästerna uppge ålder, kön, prästvigningsår och stift. Forskningsprojektet är nu färdiganalyserat och Kyrkans tidning rapporterade torsdagen den 2 mars om resultatet.

75,5 procent tror att Jesu döda kropp fick liv. Det innebär att en fjärdedel av prästerna inte stämde in i påståendet att uppståndelsen innebar att Jesus uppstod fysiskt från de döda. Stockholm och Västerås är de stift där prästerna utmärks som "friare” i relation till trosläran. I en anslutande intervju till nyheten om undersökningen intervjuas, förutom biskop Mikael Mogren, tre präster i Västerås stift som är det stift som sticker ut. Man talar om ”erfarenheten av den uppståndne Kristus” men ställer sig ambivalent till en fysisk uppståndelse. I samtalet jämför man uppståndelsen med innebörden i olika fabler; uppståndelsen tolkas symbolisk. Prästen Johan Linnman avslutar med att rikta sig mot tron på den fysiska uppståndelsen som avgörande:

”-  Vad skulle de säga om man hittade Jesu skelett? Jag har svårt att tro att de skulle sluta tro då. Den kristna tron handlar väl inte om ett skelett? Det är ju för världens skull vi är kristna, inte kyrkans. Och världen finns ju kvar oavsett vilket.”

För de tidiga kristna var Jesu fysiska uppståndelse avgörande. Att föreställa sig en andlig eller symbolisk uppståndelse var ”fake news”. Så här skriver aposteln Paulus omkring år 54:

”Men om Kristus inte har uppstått, då är vår predikan meningslös och
även er tro meningslös. Då står vi där som falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han uppväckt Kristus, som han ju inte har uppväckt ifall det verkligen är så att döda inte uppstår.” (1 Kor 15:14-15)

För Paulus och hans samtida vore den kristna tron meningslös om Jesu fysiska uppståndelse var ”fake news”. Enligt den ateistiske Jesusforskaren Bart Ehrman, som själv förnekar uppståndelsen, trodde Paulus ”definitivt att Jesus uppstod fysiskt från de döda” i en kommentar till 1 Korinthierbrevet 15.

Att man markerar mot falska nyheter och uppgifter är bra. Men man kan dock hoppas på mer konsekvens. Intressant att notera att till och med Humanisterna reagerade mot undersökningen när den lanserades (om än väldigt syrligt): ”När svenska kyrkan behöver enkätundersöka sina egna för att få reda på vad de tror och därmed förkunnar har det gått rätt långt. Och de är lite hjärtknipande att man är så ängslig att man inte vågar tala om rätt och fel. Finns det överhuvudtaget någon "kärna" i kyrkans budskap längre?”.

Intervjun med Västeråsprästerna har skapat reaktioner och kritik. En annan präst i samma stift menar nu att "dogmatiska påståenden inte hör hemma i gudstjänsten" och kritiserar formuleringar i nicenska trosbekännelsen. Samtidigt är hon mycket dogmatisk om att hon vill ha nya samtidsanpassade trosbekännelser.

I en replik på en debattartikel skriver Johan Linnman och övriga att för dem gör deras syn på uppståndelsen "kyrkans arbete meningsfullt och ger oss en tro att leva och dö på." För Paulus hade arbetet knappast varit meningsfullt om man hade hittat Jesu skelett.

Jacob Rudenstrand
Bitr. Generalsekreterare

Fler nyheter

fredag 24 nov 2017

Tror vi fortfarande på försakelsens väg?

Jesus talar flera gånger om försakelsen och att dö från sig själv som kungsvägen i det kristna lärjungaskapet. Men är det denna tro som predikas i dagens svenska kyrkor och bönhus? frågar sig SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger, apropå den senaste tidens samtal om sexualitet.

 

LÄS MER

torsdag 23 nov 2017

SEA:s podcast: Frikyrkan och debatten om samkönade relationer

LÄS MER

fredag 10 nov 2017

Viktigt att lyssna in vittnesbörden i Libris antologi

Vi är säkert många som kan ha synpunkter på vittnesbörden i ”Välkomna varandra!” Men om vi för en stund bortser från detta, finns det ett rop i dessa texter som vi behöver ta på allvar, skriver SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger.

 

LÄS MER

onsdag 8 nov 2017

SEA:s podcast: Varför så tyst om folkmordet på kristna? Gäst: Charlie Weimers

LÄS MER

måndag 6 nov 2017

Kortfilmer om utmanande texter i GT

Hur ska kristna förhålla sig till Gamla testamentets bud? Var Gud argare på GT:s tid? I en serie kortfilmer går SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger igenom några av de utmanande texterna i Gamla testamentet.

LÄS MER

fredag 27 okt 2017

Reformationen – väl värd att fira!

Reformationen är väl värd att fira. Och vare sig Katolska kyrkans enhet eller de evangeliskt kristnas oenighet ska överdrivas. Det finns betydligt mer som förenar oss protestanter än det i vissa fall kan låta, skriver SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger.

LÄS MER

fredag 20 okt 2017

#MeToo och den kristna tron

I sociala medier har hashtaggen #MeToo väckt uppmärksamhet med berättelser om kvinnor som utsatts för sexuella ofredanden och våldtäkter. I den här artikeln skriver SEA:s styrelseledamot Daniel Ringdahl om vad den kristna tron har att säga om problemet och hur man hittar en väg framåt.

LÄS MER

fredag 20 okt 2017

Seminarieinspelning: Alla människors lika värde – hur svårt ska det va?

Få uttryck är så allmänt accepterade i Sverige som ”alla människors lika
värde”. Men trots detta visar det sig gång på gång att frågor som har
med människovärdet att göra är komplicerade – och ibland direkt
explosiva.

LÄS MER

fredag 13 okt 2017

Berikande mångfald i SEA:s medlemskår

Ett av de områden där det finns olika traditioner och förhållningssätt bland evangeliska kristna, och som jag för egen del vill se som en tillgång, är synen på kyrkans samhällsansvar. Inom SEA ryms det i dag åtminstone fem olika teologier när det gäller detta, skriver Olof Edsinger.

 

LÄS MER

fredag 13 okt 2017

SEA:s podcast: Abortdebattens spelregler Gäst: Emelie Rynningsjö, Människovärde

LÄS MER

 

Nyhetsbrev
När 2 blir ett