fredag 21 juli 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Podd: Second Opinion
Youtube: Studio SEA
Almedalen 2017
WilberforceAkademin
Resurser
Resurssida: Äktenskap.info
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 31 mar 2017

Skam: Skam och religion (del 6 av 8)

Ett av de mest uppfriskande inslagen i Skam är den muslimska tjejen Sana. Sanas närvaro innebär en ständig påminnelse om att det finns andra sätt att tänka och leva än vad som gäller för majoriteten av Skam-karaktärerna. Sana är nykteristen som vill vänta med sex till äktenskapet, men som ändå är med och planerar för tjejernas russebuss* och som troget följer med när det är dags för supar-fest. Det skriver Olof Edsinger.

Man kan förstås diskutera hur trovärdigt det är att en muslimsk tjej skulle vilja – och få – vara med på alla dessa tillställningar. Men i serien fyller hon en viktig funktion både genom att formulera alternativa hållningar till det som sker, och genom att bredda bilden av vad det kan sägas innebära att vara ”norsk”. När Vilde påstår att islam står för en annan kultur än den norska kontrar till exempel Sana med att islam faktiskt är en annan religion – inte en annan kultur (2:5).

Sana som hjälte

Spänningen mellan islams värderingar och det norska majoritetssamhället dyker samtidigt upp med lite ojämna mellanrum i serien. I ett avsnitt talas det om att en av Sanas släktingar ska gifta sig, trots att hon bara är tonåring. I ett annat hamnar Sana i onåd hos den muslimska gruppen för att hon har dykt upp på en bild i sociala medier där hon håller i ett glas öl åt en av sina vänner. I ytterligare ett avsnitt, där tjejerna är ensamma på resa, får Sana frågan om hon inte borde ta av sig slöjan nu när det inte finns några killar närvarande – varpå hon svarar att hon faktiskt bär sin slöja helt frivilligt (2:4).
Ibland kan det bli lite väl politiskt korrekt när den här typen av spänningar ska skildras, men det intressanta är samtidigt att det som gör Sana till en form av hjälte i Skam är hennes integritet och hennes beredskap att gå emot strömmen. När Noora frågar Sana om det inte finns stunder då även hon längtar efter att få dricka och hooka med killar får hon till exempel svaret att ”min tro är starkare” än lusten till dessa saker (2:7).
Som kristen kan jag fundera på varför vi så sällan möter kristna motsvarigheter till Sana på TV. Även vi kan ju i många lägen behöva gå emot strömmen, men brukar då ofta framställas på ett helt annat sätt än Sana. Men mitt i allt får man förstås glädja sig åt att religion inte bara framställs som något intolerant eller samhällsfrånvänt. 

Den kristna tron är inte frånvarande

Nu är det ju inte heller så att den kristna tron är frånvarande i Skam. Isaks föräldrar tycks till exempel vara kristna – hans pappa sjunger i en kyrkokör och hans mamma skickar bibelord via SMS. Men i övrigt märks den kristna kopplingen mest i musikvalet. Flera gånger när något viktigt eller förlösande utspelar sig framför kameran ackompanjeras det nämligen av sakral kristen musik.
Ett sådant tillfälle är när Noora efter mycket vånda berättar för sina vänner att hon kan ha blivit våldtagen. Efter lite resonerande fram och tillbaka om det är någon mening att gå vidare med saken tar Vilde ton och säger: ”Vi måste tro på rättfärdigheten. Vi måste tro på att det goda vinner. Om inte vi gör det, vem ska då göra det?” Därefter beger sig hela kompisgänget till läkaren – under ackompanjemang av sakral musik (2:10).
Ett annat exempel är i slutet av säsong tre, när Isak kommer till kyrkan för att lyssna till den julkonsert som pappan medverkar i, och då börjar tänka tillbaka på sina kärleksmöten med Even. Efter ett tag springer han iväg från kyrkan för att söka upp Even på nytt, och hela scenen – inklusive återföreningen mellan honom och Even – ackompanjeras av texten ”O helga natt, du frälsning åt oss gav” (3:9).

Ett förminskat evangelium

För egen del kan jag känna mig rätt kluven kring den här sista scenen. På ett sätt är det ju spännande att producenterna bakom Skam väljer att låta laddade situationer förstärkas av musik som ger en andlig dimension åt det som sker. Men samtidigt finns det något obehagligt i att julens budskap om hur Gud sänder sin son till världen (”O helga natt”) görs om till ett helt och hållet inomvärldsligt budskap om kärleken mellan två killar.
På så sätt kan man nämligen säga att man använder sig av kraften i det kristna budskapet, samtidigt som man förminskar evangeliet till något mindre än det faktiskt är. Guds kärlek till oss människor är trots allt något betydligt större än en förälskelse mellan två människor – oavsett om de är homo- eller heterosexuella.
Oavsett hur vi tänker kring detta är religionen alltså något ständigt närvarande i Skam, trots att de flesta karaktärer inte visar något eget andligt intresse. Även detta är å andra sidan en rätt träffande bild av Skandinavien år 2017.

Olof Edsinger
Teolog, samhällsdebattör och författare, bl.a. av När minoriteten tar majoriteten som gisslan (SEA 2016).

*) En russebuss är lite som ett svenskt studentflak, men alltså en
buss som man åker i tillsammans med sina kompisar och där det ofta blir
mycket festande och annat som man kan komma att ångra dagen efter.

Fotnot: Detta är del 6 av 8 ur en artikelserie om TV-serien Skam som kommer att publiceras 2 gånger per vecka.

Fler nyheter

fredag 7 jul 2017

Nytt poddavsnitt för sommaren! Almedalen och den våldsbejakande islamismen Gäst: Tomas Samuel

LÄS MER

fredag 7 jul 2017

Inspelade debatter från SEA:s seminarier under Almedalen 2017

SEA:s satsning under årets Almedalsvecka är över. Vi har deltagit i seminarier om dödshjälp, trossamfundens roll i Sverige, förföljda kristna flyktingar, samt samhällets polarisering. Nedan finns länkar till samtliga filmade seminarier.

LÄS MER

fredag 30 jun 2017

Stefan Löfvens uttalande om vigselplikt illavarslande

Från SEA:s sida har vi länge hävdat att det – på grund av politikers och medias klåfingrighet – är dags att inrätta en civilrättslig ordning. Statsminister Löfvens omdiskuterade intervju i Kyrkans tidning är bara det senaste exemplet, enligt Stefan Gustavsson.

LÄS MER

tisdag 20 jun 2017

Ny filmserie om att försvara kristen tro i det sekulära och postsekulära Sverige

Vad är orsakerna till kyrkans och evangeliets kräftgång de senaste årtiondena i Sverige? Hur kan man kommunicera kristen tro i vår tids starkt sekulariserade kultur? I en ny filmserie, baserad på hans senaste bok ”Behöver tron försvaras? - manifest för kristen apologetik”, undersöker Stefan Gustavsson kyrkans utmaning.

LÄS MER

fredag 16 jun 2017

Poddavsnitt 20 - Att bygga kyrka i världens mest sekulariserade land Gäst: Jonas Melin

LÄS MER

torsdag 15 jun 2017

Olof Edsinger blir ny generalsekreterare i SEA

- Vi tycker att Olof Edsinger är en av de mest profilerade ledarna i den yngre kristna generationen i Sverige. Han har visat på en stor bredd i sitt teologiska författarskap och skrivit många böcker och artiklar som uppskattats av många. Han har en flerårig erfarenhet av ledarskap i rollen som generalsekreterare för Salt - barn och unga i EFS och har fungerat som initiativtagare och spindel i nätet för omfattande kristna ungdomssatsningar.

Det säger Svenska Evangeliska Alliansens styrelseordförande Stefan Swärd efter att SEA:s styrelse vid ett sammanträde under onsdagen beslutade att utse Olof Edsinger som ny generalsekreterare i SEA. Olof Edsinger är teolog med rötterna i Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS), välkänd författare till ett stort antal böcker och kommer till uppdraget i SEA med bred erfarenhet av kristet ledarskap. 

LÄS MER

onsdag 14 jun 2017

"Religion" mer populärt än "idrott" i Almedalen

- Trots att idrotten räknas som Sveriges största folkrörelse, tar religionen mer plats i Almedalen. Jämför man bara antalet träffar
på "idrott" respektive "religion" i Almedalsprogrammet, berör fler evenemang religiösa frågeställningar för sjätte året i rad. Idédebatt kring religion och livsåskådningar har blivit en lika naturlig del under politikerveckan som hållbart företagande och digitalisering.

LÄS MER

fredag 9 jun 2017

Stefan Gustavsson deltar i Lausannemöte om reformationen

Tillsammans med 90 kristna ledare och teologer som Chris Wright vid
Langham Partnership och UMU:s grundare Loren Cunningham, deltar SEA:s Stefan Gustavsson vid Lausannerörelsens samling i Wittenberg, Tyskland, kommande vecka för att både fira reformationen och samtala om strategier och utmaningar för global mission idag.

– Det är med stor förväntan jag reser till Wittenberg och den internationella Lausannerörelsens firande av reformationen. Fokus ligger inte på att titta 500 år tillbaka i tiden, utan på utmaningen framåt. Utifrån reformationens återupptäckter av evangeliets innehåll är frågan för oss evangeliska kristna: Hur kan vi samarbeta för att förverkliga visionen om att ge evangeliet om Jesus Kristus till varje människa idag? säger Stefan Gustavsson och fortsätter.

LÄS MER

lördag 3 jun 2017

Poddavsnitt 19 - Pingsten, kyrkans födelsedag 

LÄS MER

fredag 2 jun 2017

Otillfredsställande bemötande av IS från muslimska ledare

Även om Islamiska statens terrordåd beskrivs som meningslösa våldshandlingar, gör terrorgruppen anspråk på ett tydligt syfte och plan med sina attacker. Frågan om IS koppling till islam kan inte viftas bort då man motiverar sig teologiskt. Samtidigt har det ideologiska motståndet från muslimska rättslärda vid det ledande Al-Azhar-universitetet inte varit tillfredsställande, skriver Jacob Rudenstrand.

LÄS MER

 

Bokpaket
Second Opinion
Nyhetsbrev