söndag 28 maj 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Äktenskap.info
Second Opinion (podd)
Studio SEA (youtube-kanal)
Almedalsveckan 2016
WilberforceAkademin
Resurser
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Årsmötesföredrag 2017
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


måndag 3 apr 2017

Skam: Skam och homosexualitet (del 7 av 8)

Det hade antytts redan i de två första säsongerna, men i säsong tre blev det plötsligt det dominerande temat: Isaks resa där han kommer ut som homosexuell. Olof Edsinger fortsätter analysera TV-serien Skam i sin artikelserie.

Skam skildrar det sökande, den osäkerhet och det utanförskap som så ofta är förknippat med att inse att man attraheras av personer av sitt eget kön. Men framför allt skildrar serien ändå den innerliga kärleksrelation som uppstår mellan Isak och Even. Sällan har NRK bjudit sina tittare på så mycket homoerotik som i säsong tre av Skam!

Alla reagerar positivt

Hur ska vi förhålla oss till detta? Ja, det första vi kan konstatera är kanske att Skam i dessa frågor väljer att avvika från sitt tidigare koncept att bara skildra det som sker för att i stället börja predika det budskap som man vill förmedla. I säsong ett och två tog man ju inte ställning för någon specifik tolkning av karaktärernas beteende, men i fråga om Isak är det inte någon tvekan om att man aktivt vill promota homosexualitet som livsstil. Framför allt vill man presentera homosexuell kärlek som likadan som, och i alla avseenden likvärdig med, heterosexuell kärlek.
Detta visar sig också i de nästan överdrivet positiva reaktioner som Isaks och Evens kärleksrelation ger upphov till. Flera gånger får vi visserligen möta Isaks vånda gällande om och hur han ska berätta om sin läggning för föräldrar och vänner, men i slutändan visar sig så gott som alla reagera positivt: Isaks bästa kompis Jonas, de övriga i killgänget (om än efter att först ha uttryckt en viss osäkerhet), föräldrarna … Till och med tjejerna på skolgården kommer fram till Isak och säger att ”det är sjukt gulligt när två killar är tillsammans” (3:10).

Vad är problemet?

Och? Vad är problemet? Det beror förstås på hur man ser på saken. Det första som jag själv reagerar på handlar om trovärdigheten: är det verkligen rimligt att alla människor reagerar så översvallande positivt? Å andra sidan säger jag inte att det skulle vara bättre om reaktionerna hade varit negativa. Mellan 2 och 3 procent av befolkningen identifierar sig trots allt som homosexuella, och precis som alla andra minoriteter behöver dessa bli bemötta av såväl kärlek som tolerans.
Det som blir problematiskt är snarast det som kommuniceras mellan raderna – nämligen att man är kärlekslös eller dömande om man inte bara jublar över tanken på att leva ut sin sexuella läggning på det sätt som Isak och Even gör. I en dialog mellan Sana och Isak säger Sana att ”om du hör någon använda sin religion för att motivera sitt hat, ska du inte lyssna på detta – det kommer inte från religionen, utan från rädslan” (3:8).
På ett plan är förstås detta helt sant, i alla fall om man ser till den kristna tron. Problemet ligger i att det som Sana säger kan tolkas som att alla invändningar mot homosexuellt samliv skulle vara grundade antingen i hat eller i fruktan. Och så behöver det trots allt inte vara. Orsaken till att de flesta kristna motsätter sig samkönat sex är faktiskt något helt annat, nämligen att Bibeln så tydligt säger att sex bara hör hemma i ett äktenskap mellan en man och en kvinna.

Påverkans-TV

Det här är förstås en värdering som de flesta ungdomar i Skam inte delar. Och i biblisk mening är det viktigt att säga att den sexuella relationen mellan Isak och Even inte är mer fel eller syndig än de heterosexuella relationer och one night stands som passerar revy i serien i övrigt. Men mitt i allt dras vi ändå med av passionen och av de starka känslorna som skildras. Det är helt enkelt svårt att uttrycka en avvikande mening om samkönat sex efter att vi själva och hela vår klass har sett säsong tre av Skam!
Och det är just det som är min poäng: Det är detta som producenterna bakom serien vill uppnå. Det här är inte bara underhållnings-TV – det är påverkans-TV.

Gud har vårt bästa för ögonen

Som vi var inne på i artikel tre i den här serien är den kristna vägen i fråga om sex och relationer en smal väg. Det är en väg som placerar det sexuella samlivet inom ett offentligt förbund mellan en man och en kvinna. Men jag tror från djupet av mitt hjärta att detta är en mycket god väg – faktiskt den som vi alla mår bäst av att vandra på.
Som kristna kan vi inte begära att människor som inte delar vår tro ska vilja gå på denna väg fullt ut. Vårt sätt att hantera vår sexualitet måste i slutändan vara vårt eget val – så länge som det inte är till uppenbar skada för någon annan.
Men den vision som Bibeln målar upp för sexualiteten är ändå något helt annat än den vi möter i Skam. Därför är det viktigt att vi inte låter denna serie – eller någon annan av vårt samhällsröster – ta ifrån oss tilltron till att Gud faktiskt har vårt bästa för ögonen när han ger oss den vägledning som vi kan läsa i hans Ord!

Olof Edsinger
Teolog, samhällsdebattör och författare, bl.a. av När minoriteten tar majoriteten som gisslan (SEA 2016).

Fotnot: Detta är del 7 av 8 ur en artikelserie om TV-serien Skam som kommer att publiceras 2 gånger per vecka.

 

Fler nyheter

tisdag 16 maj 2017

Avsnitt 18 - Att kugga på Migrationsverkets kristendomsförhör Gäst: Christoffer Abrahamsson, präst

LÄS MER

fredag 5 maj 2017

Nytt poddavsnitt, del 17 - Är konfessionella friskolor segregerande? Gäst: Bo Nyberg, Kristna friskolerådet

LÄS MER

fredag 5 maj 2017

Förbud mot konfessionella friskolor är oproportionerligt

Signalen från S-kongressen att det är förbud mot religiösa inslag som garanterar elever att de är fria att forma sin egen uppfattning och framtid, väcker frågor. Särskilt då religiösa inslag var ett genomgående tema under kongressen. Jacob Rudenstrand skriver om varför förbudet mot konfessionella friskolor är problematiskt.

LÄS MER

fredag 21 apr 2017

Ny undervisningsserie om kristen tro, skapelse, vetenskap, och Adam & Eva

I en mycket uppskattad serie föreläsningar vid Filadelfiakyrkans Bibelskola STHLM vt 2017 tar Stefan Gustavsson sig an ämnet Bibeln och naturvetenskapen. Har modern vetenskap motbevisat Gud? På vilket sätt relaterar kristen tro till forskning och naturvetenskap? Hur kan man läsa Bibelns första tre kapitel i ljuset av Big Bang och vad vi idag vet om universums ålder? Och har berättelsen om Adam och Eva någon koppling till historien?

LÄS MER

onsdag 19 apr 2017

Nytt poddavsnitt! Tog Jesus straffet för våra synder?

LÄS MER

lördag 8 apr 2017

Nytolkning av Paulus bakom reformationskritik

Starka röster inom NT-forskningen har under flera decennier hävdat att reformationen missförstått Paulus. När Paulus avvisar laggärningar ska det inte handla om goda gärningar som krav för frälsningen utan GT:s förbundsetiketter. En hel del av den nutida kritiken mot reformationen utgår från detta, men som nu håller på att bli överspelat, skriver Stefan Gustavsson.

LÄS MER

lördag 8 apr 2017

Stefan Gustavsson om terrordådet: Som kristna sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskan

Terrordådet i Stockholm är en attack, inte bara på de många enskilda människor som så tragiskt drabbades, utan också på vår nation och på den civilisation vi är en del av. 

Som kristna, efterföljare till Jesus från Nasaret, sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskans destruktiva kraft. Mitt i mörkret sätter vi vår förtröstan på den Gud som Jesus Kristus uppenbarar. Med orden i Psalm 46:" Gud är vår tillflykt och styrka, en hjälp i nöden, väl beprövad.”

LÄS MER

fredag 7 apr 2017

Filmserie undersöker Jesus och påskens händelser

Ingen annan person har fler följare än Jesus från Nasaret. Miljoner människor hävdar att han har förvandlat deras liv. Men vem var han och blev han verkligen levande efter sin död? I en serie kortfilmer undersöker Svenska Evangeliska Alliansens generalsekreterare, Stefan Gustavsson, påskens händelser och bemöter skeptikers invändningar mot Jesus och uppståndelsen.

LÄS MER

fredag 7 apr 2017

Skam: Kraften i berättelsen (del 8 av 8)

Få saker har en sådan kraft att förändra våra tankar och värderingar som berättelsen. Argument och logik i all ära, men när vi drabbas av en story som berör oss på djupet är det som att alla våra tidigare försvar smälter bort. Vi blir fångade i berättelsens grepp – och vi tycker om det. Det skriver Olof Edsinger i sista delen av artikelserien om TV-serien Skam.

LÄS MER

 

Second Opinion
Nyhetsbrev
Bokpaket