fredag 24 november 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Podd: Second Opinion
Youtube: Studio SEA
Almedalen 2017
WilberforceAkademin
Resurser
Resurssida: Äktenskap.info
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


lördag 8 apr 2017

Nytolkning av Paulus bakom reformationskritik

Starka röster inom NT-forskningen har under flera decennier hävdat att reformationen missförstått Paulus. När Paulus avvisar laggärningar ska det inte handla om goda gärningar som krav för frälsningen utan GT:s förbundsetiketter. En hel del av den nutida kritiken mot reformationen utgår från detta, men som nu håller på att bli överspelat, skriver Stefan Gustavsson.

I fredags skrev jag i tidningen Världen Idag om riskerna med att följa med strömmen: Den som gifter sig med tidsandan blir snabbt änka.

En långvarig trend inom den akademiska teologin är vad som kallats the "new perspective on Paul", alltså det nya perspektivet på Paulus. Det är nog okänt för de flesta församlingsmedlemmar, men eftersom det lärs ut på våra teologiska utbildningar kommer det förr eller senare att nå ut i det vanliga församlingsarbetet. Vad innebär då detta nya perspektiv på Paulus? Det är inte enkelt att sammanfatta, men här kommer ett försök:

Starka röster inom NT-forskningen, som E P Sanders, Krister Stendahl, James Dunn och N T Wright, har under flera decennier hävdat att Luther och reformationen missförstått Paulus. Enligt dem är den fråga som Paulus främst brottas med inte en fråga om laggärningar, i betydelsen vilka gärningar som håller måttet inför Gud. Nej, det Paulus har att kämpa mot är att judar som blivit kristna fortsätter att tänka etniskt och nationalistiskt. De kräver att icke-judar som kommer till tro på Jesus också måste bli som judar. Alltså att alla kristna måste hålla sig inom de judiska gränsmarkeringarna, det vill säga omskärelse, sabbatsobservans och matregler. Det är dessa laggärningar de judekristna kräver av hednakristna – och det är detta som Paulus motsätter sig. När Paulus i sina brev polemiserar mot laggärningar är det alltså inte vad vi menar med lagiskt han protesterar mot; det handlar inte om försöken att rättfärdiga sig själv inför Gud (även om Paulus förstås också är kritiskt mot sådana försök). Luther och reformatorerna – och många av oss i deras efterföljd – har helt enkelt misstolkat Paulus. Han jagar inte självrättfärdiga fariséer i sina brev, utan det han kritiserar – enligt denna nya tolkning – är motståndet mot att öppna dörren på vid gavel för hedningarna. När Paulus avvisar laggärningar handlar det om förbundsetiketterna från Gamla testamentet (omskärelse, sabbat, och matregler) och inte om goda gärningar som krav för frälsningen (som Luther tänkte).

En viktig del av argumentationen för detta nya perspektiv har handlat om, inte bara definitionen av vilka laggärningar Paulus avvisar, utan också om förståelsen av begreppen rättfärdighet och rättfärdiggörelse. Den traditionella reformatoriska förståelsen har lagt betoningen på det etiska och det juridiska; alltså vilka handlingar som är riktiga och vilken legal status en person har inför Gud. I det nya perspektivet har betoning förskjutits och rättfärdighet har tolkats mer som ett relationsbegrepp, som något som har med förbundstrohet att göra.

Men nu börjar trenden att vända. Flera forskare har visat att det i den samtida judendomen fanns just de problem som den traditionella förståelsen har utgått från; laggärningar som en frälsningsväg. Simon Gathercole i sin bok "Where is Boasting?: Early Jewish Soteriology and Paul's Response in Romans 1–5” (2005) visar att Paulus också bekämpade ett judisk perspektiv som såg lydnad mot lagen som möjlig och som ett kriterium för frälsning. Paulus svar är att laggärningar inte kan vara ett kriterium för frälsning, eftersom det utifrån den mänskliga naturen inte är möjligt att hålla lagen. Den enda möjliga frälsningsvägen är därför evangeliets erbjudande om rättfärdiggörelse genom tro.

I en ny stor undersökning (2015) av Charles Lee Iron bekräftas också den traditionella förståelsen av begreppet rättfärdighet. Han skriver så här om rättfärdighet och dess etiska och juridiska betydelse i sammanfattningen av den mycket omfattande undersökningen:

"Den tidiga judiska litteraturen bibehåller samma vedertagna bruk som vi finner i Gamla testamentet och i utombiblisk, grekisk litteratur. Rättfärdighet är inget relationsmässigt begrepp, och det betyder heller inte förbundstrohet. Överallt i den andra tempelperiodens judiska litteratur utgjorde det ett normbegriff [tyska: ett normativt begrepp]. Det tycks i själva verket finnas en stark betoning på rättfärdighet i etisk bemärkelse – inklusive föreställningen om rättfärdighet inför Gud – ett betydelsefullt bruk som banar väg för Paulus lära om rättfärdiggörelse.”

Ingen kan ha undgått den kontinuerliga kritik som de senaste åren framförts mot reformationen, både från katolskt håll och inifrån våra egna protestantiska sammanhang. En hel del av kritiken bygger just på det nya perspektivet – som nu delvis håller på att bli överspelat! Det betyder inte att det saknas viktiga lärdomar i det nya perspektivet, men det innebär att dess rekonstruktion av hur Paulus såg på laggärningar och på rättfärdiggörelse inte håller måttet. Och att reformatorernas grundförståelse fortfarande har bärighet.

Annan kritik av evangelisk tro motiveras på annat sätt, som t ex katoliken Martin Lembkes debattartikel i Dagen, där han ifrågasätter Jesu ställföreträdande strafflidande: Jesus tog inte straffet för våra synder. Håll utkik i spalterna; det är en artikel jag hoppas kunna besvara under nästa vecka!

På söndag är det Palmsöndag och vi går in i stilla veckan och följer Jesu sista dagar i Jerusalem. Missa inte vår kortfilmserie i 10 avsnitt som börjar i samband med det. "Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.” Mark 10:45

Stefan Gustavsson
Generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen

Fler nyheter

fredag 24 nov 2017

Tror vi fortfarande på försakelsens väg?

Jesus talar flera gånger om försakelsen och att dö från sig själv som kungsvägen i det kristna lärjungaskapet. Men är det denna tro som predikas i dagens svenska kyrkor och bönhus? frågar sig SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger, apropå den senaste tidens samtal om sexualitet.

 

LÄS MER

torsdag 23 nov 2017

SEA:s podcast: Frikyrkan och debatten om samkönade relationer

LÄS MER

fredag 10 nov 2017

Viktigt att lyssna in vittnesbörden i Libris antologi

Vi är säkert många som kan ha synpunkter på vittnesbörden i ”Välkomna varandra!” Men om vi för en stund bortser från detta, finns det ett rop i dessa texter som vi behöver ta på allvar, skriver SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger.

 

LÄS MER

onsdag 8 nov 2017

SEA:s podcast: Varför så tyst om folkmordet på kristna? Gäst: Charlie Weimers

LÄS MER

måndag 6 nov 2017

Kortfilmer om utmanande texter i GT

Hur ska kristna förhålla sig till Gamla testamentets bud? Var Gud argare på GT:s tid? I en serie kortfilmer går SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger igenom några av de utmanande texterna i Gamla testamentet.

LÄS MER

fredag 27 okt 2017

Reformationen – väl värd att fira!

Reformationen är väl värd att fira. Och vare sig Katolska kyrkans enhet eller de evangeliskt kristnas oenighet ska överdrivas. Det finns betydligt mer som förenar oss protestanter än det i vissa fall kan låta, skriver SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger.

LÄS MER

fredag 20 okt 2017

#MeToo och den kristna tron

I sociala medier har hashtaggen #MeToo väckt uppmärksamhet med berättelser om kvinnor som utsatts för sexuella ofredanden och våldtäkter. I den här artikeln skriver SEA:s styrelseledamot Daniel Ringdahl om vad den kristna tron har att säga om problemet och hur man hittar en väg framåt.

LÄS MER

fredag 20 okt 2017

Seminarieinspelning: Alla människors lika värde – hur svårt ska det va?

Få uttryck är så allmänt accepterade i Sverige som ”alla människors lika
värde”. Men trots detta visar det sig gång på gång att frågor som har
med människovärdet att göra är komplicerade – och ibland direkt
explosiva.

LÄS MER

fredag 13 okt 2017

Berikande mångfald i SEA:s medlemskår

Ett av de områden där det finns olika traditioner och förhållningssätt bland evangeliska kristna, och som jag för egen del vill se som en tillgång, är synen på kyrkans samhällsansvar. Inom SEA ryms det i dag åtminstone fem olika teologier när det gäller detta, skriver Olof Edsinger.

 

LÄS MER

fredag 13 okt 2017

SEA:s podcast: Abortdebattens spelregler Gäst: Emelie Rynningsjö, Människovärde

LÄS MER

 

Nyhetsbrev
När 2 blir ett