fredag 24 november 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Podd: Second Opinion
Youtube: Studio SEA
Almedalen 2017
WilberforceAkademin
Resurser
Resurssida: Äktenskap.info
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 2 jun 2017

Otillfredsställande bemötande av IS från muslimska ledare

Även om Islamiska statens terrordåd beskrivs som meningslösa våldshandlingar, gör terrorgruppen anspråk på ett tydligt syfte och plan med sina attacker. Frågan om IS koppling till islam kan inte viftas bort då man motiverar sig teologiskt. Samtidigt har det ideologiska motståndet från muslimska rättslärda vid det ledande Al-Azhar-universitetet inte varit tillfredsställande, skriver Jacob Rudenstrand.

Efter de senaste terrordåden i bl.a. Stockholm, Manchester, Kairo och Kabul har det varit normalt att uttrycka starka känslor. Vrede, sorg och medkänsla. Det är något djupt mänskligt att uttrycka avsky mot terrorn och sympati med de drabbade och deras närstående. Alla som står för frihet och människans värdighet, behöver fortsätta gestalta vad ett öppet och respektfullt samhälle innebär.

Samtidigt har det blivit vanligt att beskriva terrordåden som ett meningslöst våld. Efter Salman Abedis självmordsattack i Manchester den 22 maj som tog 23 liv, där det yngsta offret var 8 år gammalt, beskrev premiärminister Theresa May det som bl.a. en ”meningslös slakt”. Efter attacken på en buss med kristna pilgrimer den 26 maj då minst 28, inklusive flera barn dödades, beskrevs dådet som ett ”meningslös handling av hat” av påven.

Men för de som utför dåden är våldet sällan meningslöst. Tvärtom, de är handlingar som gör anspråk på ett tydligt syfte och plan.

I det uttalande från Islamiska staten där man tar på sig ansvaret för Manchester-attentatet, jämför IS de konsertbesökande tonårsflickorna två gånger med ”korsfarare” (sic!). Syftet var ”att hämnas Allah religion… och som ett svar för missgärningarna i muslimernas länder”.

Uttalandet fortsätter: ”vad som sker härnäst kommer bli ännu allvarligare för dem som tillber korset och deras allierade”. Liknande formuleringar återkom IS med efter de båda kyrkbombningarna i Egypten på Palmsöndagen, som tog över 40 gudstjänstbesökares liv: ”Korsfararna och deras avfälliga anhängare måste vara medvetna om att räkningen mellan oss och dem är mycket stor, och de kommer att betala det som en flod av blod från sina söner, om Gud är villig”.

Som Olof Edsinger nyligen skrev i Världen idag: ”Kopplingen till islam kan inte viftas bort”. Även om majoriteten av muslimer avvisar Islamiska statens religionstolkning, motiverar terrorgruppen sina dåd med ”att det är goda muslimers skyldighet att kämpa mot islams fiender”. För de som sanktionerar och utför terrordåden handlar det knappast om meningslösa handlingar.

I den nyutgivna antologin Fred i religionens namn! från Sveriges kristna råd och Sveriges interreligiösa råd där olika religiösa företrädare beskriver hur deras respektive livsåskådning kan bidra till fred, skriver Yasri Khan från Svenska muslimer för fred och rättvisa. Givetvis kan det ses som anmärkningsvärt att en kristen organisation står som avsändare till en skrift med i stort sett missionerande texter för andra religioner (i kapitlet om hinduismens fredsbidrag får vi reda på att ”hinduismen leder till samma mål som exempelvis kristendomen”, och i kapitlet om Bahai markeras ”nödvändigheten av att nationerna överlämnar en del av sin suveränitet till någon form av global styrelse”).

Yasri Khan skriver bl.a. att de som vill legitimera våldshandlingar med islam behöver bemötas med vad som är rätt uttolkning av Koranen, vilket ”rättslärda [är] överens om och är enkelt för alla att logiskt komma fram till. De som håller en egen orimlig tolkning […] betraktas som en sekt utanför islam”.

En del har dessutom resonerat att IS inte har med islam att göra. Khans och många andras resonemang väcker dock flera följdfrågor. I april uppmärksammades det i egyptisk media att rättslärda vid Al-Azhar-universitetet i Kairo, som är det främsta sunnimuslimska lärosätet, inte ville klassa IS som avfälliga ”då dess medlemmar tror på Gud och domedagen”. Al-Azhar betraktar IS istället som sekt innanför islam. Att universitetet hade "underimponerat" i sitt teologiska motstånd mot IS, som SR:s Mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén uttryckte det i Agenda 28 maj, är att uttrycka det milt.

Samtidigt har Al-Azhar-universitetet varit frimodigare med att beskriva muslimer som är kritiska mot våldsbejakade islamister som avfälliga. Universitet har även anklagats för att sprida just de idéer som IS bekänner sig till om icke-muslimer och om de som lämnat islam bakom sig.

Detta är långt ifrån ett tillfredsställande bemötande av IS från världens ledande muslimska lärosäte.

Jacob Rudenstrand
Bitr. Generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen

Fler nyheter

fredag 24 nov 2017

Tror vi fortfarande på försakelsens väg?

Jesus talar flera gånger om försakelsen och att dö från sig själv som kungsvägen i det kristna lärjungaskapet. Men är det denna tro som predikas i dagens svenska kyrkor och bönhus? frågar sig SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger, apropå den senaste tidens samtal om sexualitet.

 

LÄS MER

torsdag 23 nov 2017

SEA:s podcast: Frikyrkan och debatten om samkönade relationer

LÄS MER

fredag 10 nov 2017

Viktigt att lyssna in vittnesbörden i Libris antologi

Vi är säkert många som kan ha synpunkter på vittnesbörden i ”Välkomna varandra!” Men om vi för en stund bortser från detta, finns det ett rop i dessa texter som vi behöver ta på allvar, skriver SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger.

 

LÄS MER

onsdag 8 nov 2017

SEA:s podcast: Varför så tyst om folkmordet på kristna? Gäst: Charlie Weimers

LÄS MER

måndag 6 nov 2017

Kortfilmer om utmanande texter i GT

Hur ska kristna förhålla sig till Gamla testamentets bud? Var Gud argare på GT:s tid? I en serie kortfilmer går SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger igenom några av de utmanande texterna i Gamla testamentet.

LÄS MER

fredag 27 okt 2017

Reformationen – väl värd att fira!

Reformationen är väl värd att fira. Och vare sig Katolska kyrkans enhet eller de evangeliskt kristnas oenighet ska överdrivas. Det finns betydligt mer som förenar oss protestanter än det i vissa fall kan låta, skriver SEA:s generalsekreterare Olof Edsinger.

LÄS MER

fredag 20 okt 2017

#MeToo och den kristna tron

I sociala medier har hashtaggen #MeToo väckt uppmärksamhet med berättelser om kvinnor som utsatts för sexuella ofredanden och våldtäkter. I den här artikeln skriver SEA:s styrelseledamot Daniel Ringdahl om vad den kristna tron har att säga om problemet och hur man hittar en väg framåt.

LÄS MER

fredag 20 okt 2017

Seminarieinspelning: Alla människors lika värde – hur svårt ska det va?

Få uttryck är så allmänt accepterade i Sverige som ”alla människors lika
värde”. Men trots detta visar det sig gång på gång att frågor som har
med människovärdet att göra är komplicerade – och ibland direkt
explosiva.

LÄS MER

fredag 13 okt 2017

Berikande mångfald i SEA:s medlemskår

Ett av de områden där det finns olika traditioner och förhållningssätt bland evangeliska kristna, och som jag för egen del vill se som en tillgång, är synen på kyrkans samhällsansvar. Inom SEA ryms det i dag åtminstone fem olika teologier när det gäller detta, skriver Olof Edsinger.

 

LÄS MER

fredag 13 okt 2017

SEA:s podcast: Abortdebattens spelregler Gäst: Emelie Rynningsjö, Människovärde

LÄS MER

 

När 2 blir ett
Nyhetsbrev