onsdag 22 februari 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Äktenskap.info
Second Opinion (podd)
Studio SEA (youtube-kanal)
Almedalsveckan 2016
WilberforceAkademin
Resurser
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss



Prenumeration
Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 30 sep 2016

Debatten om kyrkans otydlighet tydliggjordes på Bokmässan

Under flera år har debatten om Svenska kyrkans otydlighet pågått
och diskussionens vågor har gått höga. Kyrkans ledning har ofta ställt
sig frågande till samtalet och tolkat det som illvilja. Vi är väl visst
tydliga i en mängd frågor, har varit den stående responsen. Ändå har
debatten inte velat lägga sig. Varför? På Bokmässan gavs ett av allt för många exempel på detta, skriver Stefan Gustavsson.

Under Bokmässan i Göteborg hade Svenska kyrkan ett imponerande program med intervjuer. En av dem leddes av DN-journalisten Björn Wiman, som intervjuade ärkebiskop Antje Jackelén angående hennes senaste bok Samlas kring hoppet (intervjun kan ses här i sin helhet).  

Inramningen höjde förväntningarna. Björn Wiman frågade:

– Eskatologi, kan du förklara det? Du är ju inte bara ärkebiskop, du är ju spränglärd teolog också.

Ärkebiskopen svarar glatt: – Och därför ärkebiskop kanske?!  

Så vad är ett spränglärt svar på frågan om den kristna eskatologin, alltså den kristna läran om den yttersta tiden? 

För den som besöker en gudstjänst i Svenska kyrkan är svaret givet. Den apostoliska trosbekännelsen, som är en sammanfattning från 100-talet av trons huvudpunkter, är tydlig. Församlingen bekänner att Jesus – den korsfäste och uppståndne som Fadern upptagit till himmelen – är ”därifrån igenkommande till att döma levande och döda”. Vidare bekänner man sin tro på ”de dödas uppståndelse och ett evigt liv”.  

Denna allmänkyrkliga bekännelse, som omfattas av alla kristna oavsett tradition, sammanfattar i fyra påståenden innehållet i den kristna eskatologin. Enligt kristen tro handlar det om fyra oundvikliga fakta, lika verkliga som det faktum att vi rör oss mot vår egen förestående död. Historiens avslutning innebär:

  1. att Jesus ska komma tillbaka till jorden
  2. att alla människor som någonsin levt då ska uppstå från de döda
  3. att alla sedan ska redovisa sitt liv för Jesus och få sin dom av honom
  4. att alla som tillhör honom ska få evigt liv och del av Guds rike i dess fullhet 

Eskatologin kan innehålla ytterligare punkter, som ofta skiljer kristna åt, som till exempel olika läror om tusenårsriket. Självklart finns det också en tolkningsdiskussion om den apostoliska trosbekännelsens fyra punkter, tex vad domen eller det eviga livet kommer att innebära. Men det finns ingen kristen eskatologi värd namnet som kan ignorera Jesu återkomst, de dödas uppståndelse, domen och det eviga livet. 

Så vad svarar ärkebiskopen på frågan om eskatologin? Notera att det är en förberedd intervju om en bok som hon just skrivet om det kristna hoppet. 

– Eskatologi betyder ordagrant läran om de yttersta tingen. Och de yttersta tingen kan både vara det som händer när den allra sista almanackan är slut, men det handlar också om det som så att säga existentiellt är det yttersta. Och egentligen handlar det om frågan: Vad kan vi hoppas på? Och det kristna svaret är ju på många sätt en variation av det … ja, att vi kan tvivla men vi har ingen anledning att förtvivla, därför vi har en tro som många gånger är en tro trots allt. Det är det kortaste svaret jag kan ge. 

Ärkebiskopens påstående handlar om konsekvenserna av den kristna eskatologin; att vi inte behöver förtvivla. Det är bra. Men, varför utelämnas hela innehållet i den kristna eskatologin – skälet till varför vi inte behöver förtvivla?  

Jag är inte ute efter färdiga fraser eller tvångsmässiga upprepningar av trosbekännelsens formuleringar. Det är innehållet det handlar om. Kognitivt finns det ju ingen överlappning alls mellan ärkebiskopens svar och den kristna kyrkans bekännelse. 

Om detta var ett enstaka tillfälle spelade det ingen roll. Problemet är att just detta är ett återkommande mönster, att kyrkans ledning inte kommunicerar kyrkans tro. Det är därför debatten om kyrkans otydlighet inte vill lägga sig.

Stefan Gustavsson
Generalsekreterare, Svenska Evangeliska Alliansen

Fler nyheter

onsdag 22 feb 2017

Second Opinion avsnitt 14 - Dödshjälpens mörka sida Gäst: Per Ewert

LÄS MER

fredag 17 feb 2017

Nystart för essäserien SEA Paper med text om historisk Adam och Eva

SEA:s essäserie SEA Paper för kristna ledare gör nu en nystart. Efter en tids uppehåll kommer nu SEA Paper nr 37, skriven av New York-pastorn Tim Keller, som tar sig an brännande  frågor om vetenskap och kristen tro; bland annat den historiske Adam och Eva.

LÄS MER

fredag 10 feb 2017

Den sexuella revolutionens offer

Det finns positiva konsekvenser av den sexuella revolutionen, men som i alla revolutioner kommer det med ett offer. Den "fria kärleken" har gjort att vi blivit allt sämre på överlåtna relationer. Det skriver Jacob Rudenstrand.

LÄS MER

torsdag 2 feb 2017

Nytt poddavsnitt: Det omdiskuterade samvetet

LÄS MER

måndag 30 jan 2017

SEA skriver Op ed i Svenska Dagbladet: Världens mest förföljda grupp

När Open Doors nyligen presenterade sin rapport i Washington DC över de länder där kristna förföljs som mest, välkomnades rapporten som ett viktigt verktyg. I Sverige har det dock varit sällsamt tyst från regeringens sida kring förföljelsen av kristna och Open Doors lista, trots att den svenska lanseringen skedde parallellt. Det skriver Jacob Rudenstrand i Svenska Dagbladet.

LÄS MER

fredag 27 jan 2017

Samvetsfrihetsdebatten har havererat

Få debattörer tycks fokusera på huvudfrågan kring samvetsfrihet i vården. Istället har mediediskussionen kring samvetsfrihet under den senaste veckan minst sagt havererat. Det skriver Jacob Rudenstrand.

LÄS MER

fredag 13 jan 2017

Därför bör kyrkorna satsa på klassisk kristendom

Teologi och medlemsutveckling hänger samman visar forskningen. Därför bör kyrkorna hålla fast vid klassisk kristendom. Det skriver Stefan Gustavsson, generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen, och Per Ewert, direktor vid Claphaminstitutet.

LÄS MER

fredag 30 dec 2016

Jul- och nyårsspecial av Second Opinion: Den okände Jesus eller den verklige Jesus?

LÄS MER

fredag 23 dec 2016

God Jul önskar SEA!

God jul och gott nytt år, önskar vi på Svenska Evangeliska Alliansen. Vi
hoppas att ni har följt med i vår julkalender, Reclaim Christmas - som
belyser julens egentliga budskap.

LÄS MER

onsdag 21 dec 2016

Second Opinion: Avsnitt 11 - LO är far till alla barnen Gäst: Meghan Donevan om människohandel och pornografi

LÄS MER

 

Behövs en reformation
Luther-bok-banner
Second Opinion