söndag 28 maj 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Äktenskap.info
Second Opinion (podd)
Studio SEA (youtube-kanal)
Almedalsveckan 2016
WilberforceAkademin
Resurser
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Årsmötesföredrag 2017
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 30 sep 2016

Debatten om kyrkans otydlighet tydliggjordes på Bokmässan

Under flera år har debatten om Svenska kyrkans otydlighet pågått
och diskussionens vågor har gått höga. Kyrkans ledning har ofta ställt
sig frågande till samtalet och tolkat det som illvilja. Vi är väl visst
tydliga i en mängd frågor, har varit den stående responsen. Ändå har
debatten inte velat lägga sig. Varför? På Bokmässan gavs ett av allt för många exempel på detta, skriver Stefan Gustavsson.

Under Bokmässan i Göteborg hade Svenska kyrkan ett imponerande program med intervjuer. En av dem leddes av DN-journalisten Björn Wiman, som intervjuade ärkebiskop Antje Jackelén angående hennes senaste bok Samlas kring hoppet (intervjun kan ses här i sin helhet).  

Inramningen höjde förväntningarna. Björn Wiman frågade:

– Eskatologi, kan du förklara det? Du är ju inte bara ärkebiskop, du är ju spränglärd teolog också.

Ärkebiskopen svarar glatt: – Och därför ärkebiskop kanske?!  

Så vad är ett spränglärt svar på frågan om den kristna eskatologin, alltså den kristna läran om den yttersta tiden? 

För den som besöker en gudstjänst i Svenska kyrkan är svaret givet. Den apostoliska trosbekännelsen, som är en sammanfattning från 100-talet av trons huvudpunkter, är tydlig. Församlingen bekänner att Jesus – den korsfäste och uppståndne som Fadern upptagit till himmelen – är ”därifrån igenkommande till att döma levande och döda”. Vidare bekänner man sin tro på ”de dödas uppståndelse och ett evigt liv”.  

Denna allmänkyrkliga bekännelse, som omfattas av alla kristna oavsett tradition, sammanfattar i fyra påståenden innehållet i den kristna eskatologin. Enligt kristen tro handlar det om fyra oundvikliga fakta, lika verkliga som det faktum att vi rör oss mot vår egen förestående död. Historiens avslutning innebär:

  1. att Jesus ska komma tillbaka till jorden
  2. att alla människor som någonsin levt då ska uppstå från de döda
  3. att alla sedan ska redovisa sitt liv för Jesus och få sin dom av honom
  4. att alla som tillhör honom ska få evigt liv och del av Guds rike i dess fullhet 

Eskatologin kan innehålla ytterligare punkter, som ofta skiljer kristna åt, som till exempel olika läror om tusenårsriket. Självklart finns det också en tolkningsdiskussion om den apostoliska trosbekännelsens fyra punkter, tex vad domen eller det eviga livet kommer att innebära. Men det finns ingen kristen eskatologi värd namnet som kan ignorera Jesu återkomst, de dödas uppståndelse, domen och det eviga livet. 

Så vad svarar ärkebiskopen på frågan om eskatologin? Notera att det är en förberedd intervju om en bok som hon just skrivet om det kristna hoppet. 

– Eskatologi betyder ordagrant läran om de yttersta tingen. Och de yttersta tingen kan både vara det som händer när den allra sista almanackan är slut, men det handlar också om det som så att säga existentiellt är det yttersta. Och egentligen handlar det om frågan: Vad kan vi hoppas på? Och det kristna svaret är ju på många sätt en variation av det … ja, att vi kan tvivla men vi har ingen anledning att förtvivla, därför vi har en tro som många gånger är en tro trots allt. Det är det kortaste svaret jag kan ge. 

Ärkebiskopens påstående handlar om konsekvenserna av den kristna eskatologin; att vi inte behöver förtvivla. Det är bra. Men, varför utelämnas hela innehållet i den kristna eskatologin – skälet till varför vi inte behöver förtvivla?  

Jag är inte ute efter färdiga fraser eller tvångsmässiga upprepningar av trosbekännelsens formuleringar. Det är innehållet det handlar om. Kognitivt finns det ju ingen överlappning alls mellan ärkebiskopens svar och den kristna kyrkans bekännelse. 

Om detta var ett enstaka tillfälle spelade det ingen roll. Problemet är att just detta är ett återkommande mönster, att kyrkans ledning inte kommunicerar kyrkans tro. Det är därför debatten om kyrkans otydlighet inte vill lägga sig.

Stefan Gustavsson
Generalsekreterare, Svenska Evangeliska Alliansen

Fler nyheter

tisdag 16 maj 2017

Avsnitt 18 - Att kugga på Migrationsverkets kristendomsförhör Gäst: Christoffer Abrahamsson, präst

LÄS MER

fredag 5 maj 2017

Nytt poddavsnitt, del 17 - Är konfessionella friskolor segregerande? Gäst: Bo Nyberg, Kristna friskolerådet

LÄS MER

fredag 5 maj 2017

Förbud mot konfessionella friskolor är oproportionerligt

Signalen från S-kongressen att det är förbud mot religiösa inslag som garanterar elever att de är fria att forma sin egen uppfattning och framtid, väcker frågor. Särskilt då religiösa inslag var ett genomgående tema under kongressen. Jacob Rudenstrand skriver om varför förbudet mot konfessionella friskolor är problematiskt.

LÄS MER

fredag 21 apr 2017

Ny undervisningsserie om kristen tro, skapelse, vetenskap, och Adam & Eva

I en mycket uppskattad serie föreläsningar vid Filadelfiakyrkans Bibelskola STHLM vt 2017 tar Stefan Gustavsson sig an ämnet Bibeln och naturvetenskapen. Har modern vetenskap motbevisat Gud? På vilket sätt relaterar kristen tro till forskning och naturvetenskap? Hur kan man läsa Bibelns första tre kapitel i ljuset av Big Bang och vad vi idag vet om universums ålder? Och har berättelsen om Adam och Eva någon koppling till historien?

LÄS MER

onsdag 19 apr 2017

Nytt poddavsnitt! Tog Jesus straffet för våra synder?

LÄS MER

lördag 8 apr 2017

Nytolkning av Paulus bakom reformationskritik

Starka röster inom NT-forskningen har under flera decennier hävdat att reformationen missförstått Paulus. När Paulus avvisar laggärningar ska det inte handla om goda gärningar som krav för frälsningen utan GT:s förbundsetiketter. En hel del av den nutida kritiken mot reformationen utgår från detta, men som nu håller på att bli överspelat, skriver Stefan Gustavsson.

LÄS MER

lördag 8 apr 2017

Stefan Gustavsson om terrordådet: Som kristna sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskan

Terrordådet i Stockholm är en attack, inte bara på de många enskilda människor som så tragiskt drabbades, utan också på vår nation och på den civilisation vi är en del av. 

Som kristna, efterföljare till Jesus från Nasaret, sörjer vi idag med dem som gråter och vi vredgas över ondskans destruktiva kraft. Mitt i mörkret sätter vi vår förtröstan på den Gud som Jesus Kristus uppenbarar. Med orden i Psalm 46:" Gud är vår tillflykt och styrka, en hjälp i nöden, väl beprövad.”

LÄS MER

fredag 7 apr 2017

Filmserie undersöker Jesus och påskens händelser

Ingen annan person har fler följare än Jesus från Nasaret. Miljoner människor hävdar att han har förvandlat deras liv. Men vem var han och blev han verkligen levande efter sin död? I en serie kortfilmer undersöker Svenska Evangeliska Alliansens generalsekreterare, Stefan Gustavsson, påskens händelser och bemöter skeptikers invändningar mot Jesus och uppståndelsen.

LÄS MER

fredag 7 apr 2017

Skam: Kraften i berättelsen (del 8 av 8)

Få saker har en sådan kraft att förändra våra tankar och värderingar som berättelsen. Argument och logik i all ära, men när vi drabbas av en story som berör oss på djupet är det som att alla våra tidigare försvar smälter bort. Vi blir fångade i berättelsens grepp – och vi tycker om det. Det skriver Olof Edsinger i sista delen av artikelserien om TV-serien Skam.

LÄS MER

måndag 3 apr 2017

Skam: Skam och homosexualitet (del 7 av 8)

Det hade antytts redan i de två första säsongerna, men i säsong tre blev det plötsligt det dominerande temat: Isaks resa där han kommer ut som homosexuell. Olof Edsinger fortsätter analysera TV-serien Skam i sin artikelserie.

LÄS MER

 

Nyhetsbrev
Bokpaket
Second Opinion