onsdag 29 mars 2017

Aktuellt
Nyhetsarkiv
Om oss
Äktenskap.info
Second Opinion (podd)
Studio SEA (youtube-kanal)
Almedalsveckan 2016
WilberforceAkademin
Resurser
Stöd oss
Medlem
Plusmedlem
Kontakta oss
Årsmötesföredrag 2017
Nyhetsbrev



Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
E-post

Telefon


fredag 30 sep 2016

Debatten om kyrkans otydlighet tydliggjordes på Bokmässan

Under flera år har debatten om Svenska kyrkans otydlighet pågått
och diskussionens vågor har gått höga. Kyrkans ledning har ofta ställt
sig frågande till samtalet och tolkat det som illvilja. Vi är väl visst
tydliga i en mängd frågor, har varit den stående responsen. Ändå har
debatten inte velat lägga sig. Varför? På Bokmässan gavs ett av allt för många exempel på detta, skriver Stefan Gustavsson.

Under Bokmässan i Göteborg hade Svenska kyrkan ett imponerande program med intervjuer. En av dem leddes av DN-journalisten Björn Wiman, som intervjuade ärkebiskop Antje Jackelén angående hennes senaste bok Samlas kring hoppet (intervjun kan ses här i sin helhet).  

Inramningen höjde förväntningarna. Björn Wiman frågade:

– Eskatologi, kan du förklara det? Du är ju inte bara ärkebiskop, du är ju spränglärd teolog också.

Ärkebiskopen svarar glatt: – Och därför ärkebiskop kanske?!  

Så vad är ett spränglärt svar på frågan om den kristna eskatologin, alltså den kristna läran om den yttersta tiden? 

För den som besöker en gudstjänst i Svenska kyrkan är svaret givet. Den apostoliska trosbekännelsen, som är en sammanfattning från 100-talet av trons huvudpunkter, är tydlig. Församlingen bekänner att Jesus – den korsfäste och uppståndne som Fadern upptagit till himmelen – är ”därifrån igenkommande till att döma levande och döda”. Vidare bekänner man sin tro på ”de dödas uppståndelse och ett evigt liv”.  

Denna allmänkyrkliga bekännelse, som omfattas av alla kristna oavsett tradition, sammanfattar i fyra påståenden innehållet i den kristna eskatologin. Enligt kristen tro handlar det om fyra oundvikliga fakta, lika verkliga som det faktum att vi rör oss mot vår egen förestående död. Historiens avslutning innebär:

  1. att Jesus ska komma tillbaka till jorden
  2. att alla människor som någonsin levt då ska uppstå från de döda
  3. att alla sedan ska redovisa sitt liv för Jesus och få sin dom av honom
  4. att alla som tillhör honom ska få evigt liv och del av Guds rike i dess fullhet 

Eskatologin kan innehålla ytterligare punkter, som ofta skiljer kristna åt, som till exempel olika läror om tusenårsriket. Självklart finns det också en tolkningsdiskussion om den apostoliska trosbekännelsens fyra punkter, tex vad domen eller det eviga livet kommer att innebära. Men det finns ingen kristen eskatologi värd namnet som kan ignorera Jesu återkomst, de dödas uppståndelse, domen och det eviga livet. 

Så vad svarar ärkebiskopen på frågan om eskatologin? Notera att det är en förberedd intervju om en bok som hon just skrivet om det kristna hoppet. 

– Eskatologi betyder ordagrant läran om de yttersta tingen. Och de yttersta tingen kan både vara det som händer när den allra sista almanackan är slut, men det handlar också om det som så att säga existentiellt är det yttersta. Och egentligen handlar det om frågan: Vad kan vi hoppas på? Och det kristna svaret är ju på många sätt en variation av det … ja, att vi kan tvivla men vi har ingen anledning att förtvivla, därför vi har en tro som många gånger är en tro trots allt. Det är det kortaste svaret jag kan ge. 

Ärkebiskopens påstående handlar om konsekvenserna av den kristna eskatologin; att vi inte behöver förtvivla. Det är bra. Men, varför utelämnas hela innehållet i den kristna eskatologin – skälet till varför vi inte behöver förtvivla?  

Jag är inte ute efter färdiga fraser eller tvångsmässiga upprepningar av trosbekännelsens formuleringar. Det är innehållet det handlar om. Kognitivt finns det ju ingen överlappning alls mellan ärkebiskopens svar och den kristna kyrkans bekännelse. 

Om detta var ett enstaka tillfälle spelade det ingen roll. Problemet är att just detta är ett återkommande mönster, att kyrkans ledning inte kommunicerar kyrkans tro. Det är därför debatten om kyrkans otydlighet inte vill lägga sig.

Stefan Gustavsson
Generalsekreterare, Svenska Evangeliska Alliansen

Fler nyheter

måndag 27 mar 2017

Skam: Sanning och konsekvens (del 5 av 8)

Den kristna kyrkan har i alla tider predikat att sann upprättelse i relationer förutsätter att vi ber om förlåtelse när vi har gjort varandra illa. Det illustreras även i TV-serien Skam, skriver Olof Edsinger.

LÄS MER

fredag 24 mar 2017

Är Jesu uppståndelse fake news?

Begreppen ”fake news” (”falska nyheter”) och ”alternativa fakta” har blivit väletablerade i svensk debatt. Inom flera samhällssektorer har man gått ut och varnat för spridandet av falska uppgifter som kan vilseleda människor. Det är bra. En ny undersökning om prästers tro på Jesu uppståndelse visar dock på en brist på konsekvens i hur man förhåller sig till historien. Det skriver Jacob Rudenstrand.

LÄS MER

fredag 24 mar 2017

Skam: Skam och skuld (del 4 av 8)

I en artikelserie om Skam är det naturligt att säga några ord om själva begreppet ”skam”. Vad står detta för, och hur möter vi det i TV-serien? Allra först kan vi kanske säga några ord om skillnaden mellan skam och skuld. En konkret skillnad är nämligen att skuld handlar om något objektivt – typ att man har sagt eller gjort något fel – medan skammen till stor del sitter på insidan. Det skriver Olof Edsinger.

LÄS MER

måndag 20 mar 2017

Skam: En sexfixerad värld (del 3 av 8)

Ett av de mest genomgående temana i TV-serien Skam är ”hooking” och sex. Att ”hooka” med någon är detsamma som att hångla, och åtminstone i tjejgänget är det ett ständigt återkommande samtalsämne. Man vill ha någon att ”hooka” med, och det är långtifrån alltid detta leder vidare till en långsiktig relation. Det skriver Olof Edsinger i SEA:s artikelserie om Skam.

LÄS MER

fredag 17 mar 2017

Skam: En frånvarande vuxengeneration (del 2 av 8)

En av de första sakerna man slås av när man ser på Skam är att det är så få vuxna som syns i bild. En förklaring är att de representerar en generation som på många sätt har svikit och satt sina egna barn i andra hand. De skriver Olof Edsinger i SEA:s artikelserie om TV-serien Skam.

LÄS MER

tisdag 14 mar 2017

Stefan Gustavsson slutar som generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen

Stefan Gustavsson har under alla år varit Svenska Evangeliska Alliansens
samlande kraft sedan bildandet år 2001. Först var han styrelsens ordförande och blev sedan anställd som generalsekreterare. Ett uppdrag som han nu har haft i snart 15 år

LÄS MER

måndag 13 mar 2017

Skam: Analys av TV-fenomenet utifrån en kristen världsbild (Artikelserie i 8 delar)

Det råder Skam-feber i Norden. Den norska TV-serien är snart inne på säsong fyra, och kan sägas både spegla och skapa 2017 års ungdomskultur. Olof Edsinger, författare till SEA:s idéskrift När minoriteten tar majoriteten som gisslan, utforskar i en artikelserie i åtta delar Skam-”universumet” utifrån en kristen världsbild.

LÄS MER

fredag 10 mar 2017

Second Opinion: Världens mest förföljda grupp Gäst: Sara Bornold, Open Doors

LÄS MER

fredag 10 mar 2017

Nytt SEA Paper om 1 Mosebok 1-3: Det ondas uppkomst

Nystarten för SEA Paper med publiceringen av Tim Kellers essä om den historiske Adam och Eva väckte mycket engagemang och uppskattades av många. Därför bjuder vi även på nästa nummer av SEA Paper, nu med en text skriven av teologen Per-Axel Sverker som breddar den evangelikala diskussionen om de tre första kapitlen i 1 Mosebok.

LÄS MER

onsdag 22 feb 2017

Second Opinion avsnitt 14 - Dödshjälpens mörka sida Gäst: Per Ewert, Claphaminstitutet

LÄS MER

 

Nyhetsbrev
Second Opinion
Luther-bok-banner