Det finns positiva konsekvenser av den sexuella revolutionen, men som i alla revolutioner kommer det med ett offer. Den ”fria kärleken” har gjort att vi blivit allt sämre på överlåtna relationer. Det skriver Jacob Rudenstrand.

Det är inte svårt för en kristen att finna positiva konsekvenser av den sexuella revolutionen. Det har blivit alltmer självklart med kunskap om kropp och sexualitet. Istället för skambeläggning har vi blivit mer öppna. Jag vet ingen som vill tillbaka till hur det var före 1900-talets mitt.

Samtidigt behöver vi kritiskt utvärdera den så kallade fria kärleken. Som i alla revolutioner finns det offer och man behöver inte undersöka saken länge innan man märker att allt inte är som det borde i samtiden: den alltmer sexualiserade offentligheten, sexdebuten som sjunker i åldrarna, ökningen av sexuella övergrepp och sexuellt överförbara sjukdomar, aborterÄ

Vi har även blivit allt sämre på överlåtna relationer. Kärleken kroknar längst vägen. Ungefär hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Enligt SCB:s statistik gifte sig 53 000 svenska par år 2015 medan 24 900 skilde sig. För samboförhållanden är siffran ännu högre. Idag har vart fjärde barn i Sverige föräldrar som inte längre lever ihop jämfört med knappt vart sjunde på 1970-talet.

I artikeln ”Varför har svenskarna slutat ligga?” i Svenska Dagbladet från 25 september i fjol, undersöker litteraturkritikern Isabelle Ståhl hur den moderna dejtingkulturen har för inverkan på långvariga relationer och sexuell överlåtelse.

”Så gott som alla singlar i min närhet använder appar som Tinder, Bumble och Happn, där man tackar ja eller nej till potentiella partners genom ett enkelt svep med fingret. De flesta av dessa vänner skulle kalla sig ,seriemonogama,: de försöker leva med en medvetenhet om att nästa person de träffar sannolikt inte kommer att vara den sista.”

Isabelle Ståhl konstaterar att den individuella friheten har ökat, men till ett pris. I slutet av artikeln skriver hon: ”Efter några vändor på Tinder känns det svårt att omfamna käcka existentialistiska uppmaningar om att bejaka sin individuella frihet. Jag vill bara kliva ut ur det ensamma jag som samhället har lärt mig att vara.” Den sexuella revolutionen har knappast lett till kärlekens och sexualitetens Utopia.

Enligt kristen tro är kropp och sexualitet något gott, då det är skapat av Gud. Men av detta följer också att kropp och sexualitet kommer bäst till sin rätt när vi lever i enlighet med vår Skapares tanke. Därför möter vi också en tydlig vägledning i sexualetiska frågor i Bibeln. Från flera håll har vi märkt av behovet av resurser i dessa frågor. Därför har vi lanserat resursbanken Äktenskap.info med material som förklarar och försvarar en klassisk kristen hållning till äktenskap, sexualitet och sexuell identitet.

Äktenskapet är Guds grundläggande design för relationen mellan man och kvinna. Samtidigt har den kultur vi lever i, med den individuella friheten i centrum, färgat hur många ser på äktenskapet Ä inte minst kristna. Medan vår kultur tycks se huvudsyftet med äktenskapet som personlig tillfredställelse, förklarar Bibeln att syftet med äktenskapet är personlig helgelse (Ef. 5:25-27).

Tvärtemot den populära uppfattningen gifter man sig aldrig med den perfekta partnern. Äktenskapet är istället konstruerat att man blir mer medvetna om sin egen bristfällighet och behov av evangeliet. Det finns flera skäl för kyrkor att belysa det kristna äktenskapet inte bara under Äktenskapets dag 12 februari. I andra länder firar man till exempel ”Marriage Week” där församlingar belyser äktenskapets syfte vid flera tillfällen under en vecka, vilket även kan vara till inspiration för svenska församlingar.

Ytterst sett är äktenskapet inget självändamål Ä utan handlar om Kristus och församlingen; det sanna äktenskapet och den sanna familjen som våra hjärtan längtar efter.

Jacob Rudenstrand
Bitr. Generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen

Fotnot. Artikeln har även publicerats i Världen idag