Synen på äktenskapet står i fokus vid årets Kyrkomötet. ”Vi gör ett teologiskt pionjärarbete i dessa frågor”, sa ärkebiskopen i sitt inledningsanförande.
En pionjär går före och bryter ny mark och det gör nu Svenska Kyrkan.
Problemet är bara att kristen tro inte handlar om att bryta ny mark,
utan om att följa ett spår som någon annan har dragit upp före oss.
”Följ mig” var Jesus utmaning till människorna runt omkring honom. I
Apostlagärningarna betecknas kristen tro många gånger som VÄGEN; se Apg
19:9, 19:23, 22:4, 24:14, 24:22. Att bli en kristen innebär att vandra
i Jesus efterföljd och hålla sig till honom som har brutit den nya
marken. Kristen tro handlar alltid om efterföljelse. Den som går sin
egen väg är inte längre kristen.
När Jesus talar till sina lärjungar den sista kvällen betonar han detta om och om igen, se Joh 15:4-10:
”Bli
kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av
sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni
göra det om ni inte är kvar i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna.
Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan
ni ingenting göra. Den som inte är kvar i mig blir som grenarna som
kastas bort och vissnar; de samlas ihop och läggs på elden och bränns
upp. Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni
vill, och ni skall få det. Min fader förhärligas när ni bär rik frukt
och blir mina lärjungar. Liksom Fadern har älskat mig, så har jag
älskat er. Bli kvar i min kärlek. Om ni håller mina bud blir ni kvar i
min kärlek, så som jag har hållit min faders bud och är kvar i hans
kärlek.”
Men visst behöver den kristna kyrkan göra vad som i allmänt tal kan kallas ”teologiska pionjärinsatser”.
För det första finns det ständigt ett behov av att återupptäcka rikedomarna som redan finns i den kristna tron, men som i varje generation riskerar
att hamna i skugga eller glömmas bort. Men den sortens pionjärarbete
avtäcker trons innehåll; den bryter inte principiellt sett ny mark.
För det andra finns det ett ständigt behov av att bearbeta innebörden av den kristna tro. Vad innebär det att vandra Jesus-vägen idag? Men
den sortens pionjärarbete tillämpar trons innehåll; den bryter inte
principiellt sett ny mark.
När Svenska
Kyrkan nu byter uppfattning om äktenskapet bryter man ny mark på ett
principiellt plan och intar positioner som står i skarp konflikt med
Jesus och apostlarna.
Den nya synen på äktenskapet följer inte som en konsekvens av
Jesus-vägen, utan följer som en konsekvens av ett politiskt beslut i
riksdagen. Notera att ända fram till riksdagsbeslutet var Svenska
kyrkan mot könsneutral äktenskapslag. När staten ändrade i
lagstiftningen, ändrade Svenska kyrkan uppfattning om äktenskapet (se blogginlägg).
I verkligheten är man därför inte alls så mycket pionjär som man vill
ge sken av. Man bryter inte ny mark; man har bara valt att följa nya
röster.
Satt på sin spets: Är Svenska Kyrkan på denna punkt Kristi efterföljare eller kulturens efterföljare?
I en intervju i Modern Reformation fick Richard Rorty (d. 2007), välkänd icke-kristen filosof, följande fråga:
– Du har gjort några spännande kommentarer om kristna teologer och
kyrkor som säljer ut robusta versioner av kristendom i utbyte mot
kulturellt färgade varianter. Anser du, som en utomstående betraktare,
att det ironiskt nog bidrar till dess irrelevans? (fritt översatt)
Och Rorty svarade:
–
Nej, jag är glad att liberala teologer gör sitt bästa för att göra vad
påven Pius IX sade inte borde göras – att försöka anpassa kristendom
till modern vetenskap, modern kultur och ett demokratiskt samhälle. Om
jag var en fundamentalistisk kristen, skulle jag bli bestört av deras
urvattnade version av den kristna tron. Men eftersom jag är en
icke-troende som är skrämd över grymheten från många fundamentalistiska
kristna (t ex deras homofobi), så välkomnar jag teologisk liberalism.
Kanske kommer liberala teologer till sist producera en så urvattnad
version av kristendom att ingen kommer vara intresserad av att vara
kristen mer. Om så sker, kommer något att ha gått förlorat, men
förmodligen kommer mer att vara vunnet. (fritt översatt)
Det finns anledning att tillsammans med Rorty ta avstånd från allt vad
barbari och homofobi heter, oavsett vilka grupperingar det kommer
ifrån. Men det finns också anledning att lyssna till hans analys av vad
de liberala teologerna håller på att göra med den kristna tron: De
producerar en version av kristendom som är så urvattnad att ingen
längre är intresserad av att vara kristen.
STEFAN GUSTAVSSON
Generalsekreterare
Svenska Evangeliska Alliansen